Jak se naučit hrát na kytaru 2 – Pokročilé barré akordy
Náročnější formou tvoření akordů jsou tzv. barré akordy.
Ukazovákem překryjeme všechny struny kolmo na krk kytary a přítlakem po celé délce prstu je stiskneme. 3., 4. a 5. prst se věnují dotvoření konkrétního akordu.
Nejpoužívanějším “baréčkem” je akord F a B, ale pomocí posouvání barré směrem k tělu a od těla kytary dovedeme vytvořit akordy všechny. Posun ruky o pražec mění akord o půl tón.
Technika pravé ruky
Ke hře na kytaru můžeme používat palec, špetku vytvořenou z palce a ukazováku, všechny prsty nebo trsátko. Zvukově zajímavou technikou je tlumení strun dlaní nebo prsty. Zajímavým poznatkem je, že malíček pravé ruky se při hře vlastně vůbec nepoužívá. Chybným použitím nejmenšího prstu je opora o tělo kytary, neboť toto umístění zbytečně tlumí rezonanční schopnosti těla nástroje.
Rytmy
Pravá ruka je nositelem rytmu. Základní je pohyb: DOLŮ – NAHORU – DOLŮ – NAHORU
Když chceme rytmus udělat zajímavější, můžeme rukou pohybovat pořád ve stejném tempu, ale někdy ji oddálit, a pak zase přiblížit. Tím pádem budou struny znít jen občas.
Například takto: DOLŮ – nahoru – DOLŮ – NAHORU (pokyn psaný velkými písmeny je pro rozeznění strun, malými písmeny jen posuneme ruku vzhůru).
Palcem
Tento styl je vhodný pro skutečné začátečníky. Rozvíjí motorickou schopnost ruky pro pozdější použití trsátka, které je tak trochu prodlouženým palcem. Doprovody lze palcem hrát jen pomalu a bez dynamiky, ale pro začátek je to ideální způsob, jak z kytary vyloudit zvuk.
Špetkou
Spojíme palec a ukazováček, jako bychom mezi nimi chtěli udržet zrnka soli, ale zápěstí zůstává stále uvolněné. Při pohybu ruky dolů se ruka natáčí tak, že do strun udeří nehet ukazováku, při pohybu ruky nahoru je to nehet palce. Nesmí dojít k zachycení struny pod nehet nehrajícího prstu. Zbylé tři prsty jsou uvolněné v natažené pozici, ani v zápěstí nesmí být přílišné napětí.
Prsty
Prsty můžeme vybrnkávat melodie nebo i hrát celé akordy. Ukazovák, prostředník a prsteník se věnují melodickým strunám kytary (to jsou ty nejvýše znějící), palec hraje na struny basové. Často je hra koncipována tak, že palec pokaždé zahraje nejnižší tón akordu, zatímco ostatní prsty drnkají na melodických strunách v daném rytmu. 2., 3. a 4. prstem lze také rozeznít struny zaráz v dvojhmatech či trojhmatech. Malíček se do při tomto stylu hry zapojuje jen ve výjimečných případech.
Trsátkem
Trsátko lze používat jak pro vybrnkávání, tak pro hraní celistvých akordů. Použití trsátka výrazně mění styl hudby, kterou z nástroje vyluzujete. Každopádně držet trsátko třemi prsty je z hlediska techniky nevhodné. Správné držení je úchop mezi palcem a ukazovákem. Pohyb při tomto stylu hry vychází z rotace předloktí, zápěstí zůstává ve stejné poloze bez jakéhokoli zaúhlení.
Čtěte také: Jak se naučit hrát na kytaru 1 – základní akordy na kytaru